dosfaantosenzus.reismee.nl

Munduk

Inpakken maar weer vandaag, de 3 nachten in Yulia 1 zitten erop. Op tijd aan het ontbijt, afrekenen gaat snel, de rekening ligt al klaar en klopt precies. Rugzakken om en we hoeven maar naar de overzijde van de straat te lopen, voor de supermarkt worden we opgepikt om 9 uur. We komen tegelijk aan met onze driver, wat een timing, tis een vriend van Arga, want die had vandaag al iets anders. Op naar Munduk, het 1e stuk is zoals altijd druk en er is van alles te zien. In de buurt van Ubud komen we door het houtbewerkersdorp en we zien nog de voorbereidingen voor een ceremonie, de mensen allemaal in het wit (stralend wit: hoe ze dat hier voor elkaar krijgen snap ik nog steeds niet), de chauffeur vertelt dat het een feestdag is om de bomen te eren, de straten richting de tempel zijn versierd met bamboe versieringen, een mooi gezicht. Bij een brug over een rivier doen we fotostop, tis een erg diep ravijn met jungle begroeiing, allerlei verschillende bomen en alles lekker groen. Als de bergen beginnen doen we een koffiestop bij een Luwak koffie plantage, een jong meisje geeft wat uitleg over de verschillende koffiestruiken, ze vertelt dat ze nog aan het leren is en ze is wat zenuwachtig. Natuurlijk mogen we proeven, we krijgen 5 koffiekes en 5 thee op een panorama view terras met uitzicht over de rijstvelden en andere gewassen. Er hangt ook nog een flinke adventure swing, voor een bepaald bedrag kun je hier schommelen boven de vallei en een paar mooie foto's maken, Stacy zou dit wel aandurven. Tussen het meer Tamblingan en het meer Buyan hebben we een schitterend uitzicht en maken we nog wat foto's. Nu is het niet ver meer naar Munduk en rond de middag zijn we bij Puri Alam. Onze kamer heeft een geweldig uitzicht over de bergen en de vallei dus we appen snel wat mooie plaatjes. Een jongen  brengt een thermosfles met heet water zodat we thee of koffie kunnen maken. De hostel heeft veel trappen, het restaurant zit het hoogst, däaronder de receptie, een etage daaronder onze kamer en nog 2 verdiepingen lager is het zwembad, dus overal mooi uitzicht.
In de middag maken we een wandeling naar 2 watervallen, de route staat op een A4-tje dat we mee kregen bij de hostel. We lopen over een vrij nieuwe betonnen pad, die ondersteund wordt door bamboe palen en liggers, ongelofelijk hoe sterk bamboe is. Bij de 1e waterval zijn een paar mannen druk aan het werk om een toiletgebouwtje te herstellen dat waarschijnlijk flink beschadigd is in het laatste regenseizoen. Mooie waterval en Peter probeert de nieuwe camera uit, om de waterval er goed op te krijgen. We vervolgen ons pad en zien kerststerren, witte en rode, van wel 2 meter hoog, verder koffiestruiken, cacao, papaya. Bij een klein hokje betalen we 10.000 rupia pp en de vrouw legt uit dat we het pad moeten volgen via de traptreden en niet daarlangs moeten terugkomen. En das maar goed ook, want het waren wel heeeeeel veel treden naar beneden en ook nog van die hele diepe, er kwam geen eind aan en daarbij nog flink zweten (bij het dalen hè) dus ik zag mezelf niet terug naar boven gaan hierlangs, dan zouden mijn bovenbenen wel tegensputteren. 2e waterval ook mooi en dan begint het klimwerk naar boven weer en in Munduk centre komen we weer op de hoofdweg. Nog ff flink klimmen en de hostel is bereikt, een bintang hebben we nu wel verdiend en die nuttigen we op het dak van de hostel, is tevens het restaurant, waar we genieten van het uitzicht en de geluiden van vogeltjes en krekels. Het zwembad lokt ook maar dat blijkt toch wat frisjes te zijn, Peter durft het aan en ik kom niet verder dan kniehoogte ?. Het is snel donker en dat is hier ook echt donker. We eten in onze hostel en we nemen alleen een hoofdgerechtje, want vanmiddag bij de bintang al garlic bread en spring rolls op. De rekening is € 21 waarvan € 15 voor de fles rode wijn is en die € 6 is voor de 2 hoofdgerechten en een grote fles water, heerlijk Bali ??

Wout

Hey Yvon - Peet en José
Kheb de foto's bekeken en jullie verhaaltjes gelezen . Ziet er weer goed uit, daar hou je weer mooie herinneringen aan over . Betekent ook dat je thuis weer ff werk hebt om er een mooie reportage van te maken, maar dat gaat vast lukken . Geniet er van en kom straks heelhuids en gezond weer thuis

Groetjes
Wout en Inge