dosfaantosenzus.reismee.nl

Jungletrekking

Onder het douchen naar een sterrenhemel kijken en ook vanaf de toilet, dat kan hier in Puri Alam want vanaf borsthoogte stopt de muur in de badkamer en een raam is er niet, geweldig dat uitzicht over de vallei en dan vooral als het donker is. 'S morgens als het licht gaat worden is het een lawaai van gewelste wat uit de vallei opstijgt, nu eens niet van verkeer maar van tig kukelende hanen, die allemaal proberen het hardst en het langst te kraaien. Heerlijk om al buiten op het balkon te zitten en het opstarten van het dorpje in de vallei te zien en horen. De bergen krijgen langzaam kleur.

Na het ontbijt worden we opgehaald door een chauffeur die ons naar een bureautje boven Lake Tamblingan brengt, daar kunnen we kiezen uit verschillende trekkings. We kiezen een trekking door de jungle die langs de meren Tamblingan en Buyan gaat, langs tempels en uiteindelijk met een kano terug over Tamblingan meer en daar worden we dan weer opgehaald door de chauffeur. We vertrekken met de gids, die bamboe wandelstokken voor ons heeft en al snel begint de afdaling naar de 1e tempel bij het meer Tamblingan via traptreden, ook weer keiveel en ik voel meteen de bovenbenen weer, nog van gisteren. Hoe doen die locals dat toch, ff naar beneden om te bidden en dan ook weer terug naar boven? Er staat ook een stenen wachter voor de tempel die de boze geesten moet tegenhouden, de tempel is niet zo groot. Het water in het meer Tamblingan is heilig en er mag dan ook niet gemotoriseerd gevaren worden. Het water wordt ook gebruikt als drinkwater voor de mensen die bovenaan het meer wonen. De jungle is op sommige plekken heel dicht begroeid en dus donker en we horen veel vogels. De gids vertelt dat de grootste zoogdieren hier op Bali de apen zijn, verder leven er de civetkat, luwak. Geen schorpioenen hier, wel slangen die niet giftig zijn en verder veel insecten. We zien een parasietplant die een boom opvreet, zie de foto's. Vogels brengen de vruchten over, boven in een gezonde boom, die vrucht wordt een plant en die vreet zich vast in de stam van de boom zodat het bij de sappen kan, de parasietplant groeit aan de buitenkant van de gezonde boom naar beneden totdat het zelf wortels kan maken in de grond en intussen wurgt hij de boom totdat deze dood is. Peter en ik hebben nog voor Tarzan en Jane gespeeld, slingerend in een liaan. De gids vertelt van alles en laat ons giftige planten en paddestoelen zien. De route is eenvoudig, bijna geen klimwerk, we komen bij een tempel ook weer bij het meer en daar dichtbij ligt de tandem-kano al op ons te wachten. Het zijn 2 polyester kano's die met een houten vlonder en wat balken aan elkaar zijn gemaakt. Wij peddelen mee en de oversteek over het meer is heerlijk rustig, alleen een paar vissers ook met een kano. We eindigen de tocht naast een tempel die nu in het water ligt en dus niet bereikbaar is, het regenseizoen is net voorbij en het waterpeil in het meer staat nog erg hoog, dit zakt in de komende droge maanden.
Terug in de hostel willen we zonnen en zwemmen maar de zon is meer achter de wolken dan ervoor en er vallen zelfs een paar spetters. Dan maar wat lezen, internetten (volgende slaapplek zoeken) en website bijwerken.

Ruud

Goed bezig jullie. Weer veel mooie momenten. Ga zo door en geniet ze. Groeten Ruud.